Toms - et herlig konsept
For en drøy uke siden besøkte vi Toms hovedkvarter i Santa Monica, Los Angeles.
Vi ble møtt av en gjeng blide mennesker som alle virket veldig fornøyde med å jobbe for en felles sak - nemlig å gi sko til barn som trenger det!
Det var i 2006 at Blake Mycoskie reiste i Argentina, og så at nesten ingen barn hadde sko til å beskytte føttene sine. Han fikk der ideen til Toms - et firma som lovte at for hvert par sko de solgte, skulle et par sko gis til et barn som trengte det - Én for én-prinsippet. Blake returnerte allerede senere det året med familie, venner og ansatte, og ga ut 10 000 par sko. Dette var mulig fordi DU kjøpte skoene!
Og det er giver-biten vi vil fortelle dere mer om, for det er så utrolig mange barn som på grunn av Blake MyCoskies fantastiske ide - nå har sko på føttene.
Det siste tallet pr september 2010 er at 1 million barn har fått sko som resultat av TOMS "en for en"-konsept.
Fra du kjøper et par Toms, tar det ca 4-6 måneder før noen barn får sko.
Inne hos Toms hovedkvarter fikk vi bli bedre kjent med "the Giving Department." Her jobbes det kontinuerlig med å etablere fohold med veldedige organisasjoner i ulike land der barn trenger sko. Disse organisasjonene hjelper med å distribuere sko til barna. Sko gis nå til barn i 23 ulike land spredd om i hele verden. I Argentina og Ethiopia er det egne fabrikker der de fleste barneskoene produseres. Skoene vi kjøper produseres i Kina. Alle tre fabrikker blir nøye og kontinuerlig fulgt opp.
Skoene som barna får er ulike de vi kjøper. De er litt bredere, har mykere og tykkere gummisåle - og blir tilpasset i farger og størrelser som trengs. Det er også verdt å få med er at barna kontinuerlig får sko - når de vokser ut av dem, så får de nye.
Vi fikk se en sterk dokumentar når vi var og besøkte Toms. Den handlet om historien bak Toms, og viste den aller første gangen de dro til Argentina på et såkalt "shoe-drop".
Alle som jobber hos Toms, får etter 1 års engasjement - være med på et Shoedrop. Dokumentaren var veldig rørende, og når en av Blakes nærmeste ble spurt om å beskrive opplevelsen i ett ord ble ordet ; "Nødvendig!"
-
Inngangspartiet til Toms hovedkvarter i Santa Monica.
Syklene er donert fra Blake til de ansatte så kan sykle og således spare miljøet!
Inngangen til konferanserommet til Toms. Her fikk vi presentert deres nyeste prosjekt; solbriller.
Samme "en-for-en" prinsipp!
Alle sitter i et gigantisk kontorlandskap. Også Blake Mycoskie selv har sin arbeidsplass midt i lokalet,
hvor han sitter når han ikke er i møter . :-)
Vi spiste lunsj i en park i nærheten. Her fortalte alle "interns"-ene om hva de har fått lært og erfart i sin tid hos Toms.
Og vi fortalte om vår butikk; hvordan vi selger og opplyser våre kunder om Toms.
Etter lunsjen så vi først en dokumentar om det første "shoedrop"-et som ble gjort.
Så fikk vi utfolde oss kreativt og dekorere våre egne Toms. Var vi ikke utrolig flinke?
Tegningene har de fått fra barn som har fått sko fra Toms.
Hver fredag etter jobb var det Happy Hour.
Da møtes alle utenfor og prater om uken som har gått. Og det varte NØYAKTIG 1 time ;-)
Vi fortsatte "happy hour" sammen med noen av de vi møtte. For en koselig gjeng - og for en opplevelse!!
Vi er selvsagt enda mer Toms-frelste enn vi allerede var etter dette besøket!
Årets Toms-sesong går mot slutten, men vi har allerede kjøpt inn neste sommers kolleksjon. Sneak-peak på sommerfargene kan blogges om hvis ønskelig.